zondag 10 juli 2011

Acculader



Het grappige van een Zweedse auto is dat je de lampen permanent aan kan laten. Samen met het contact gaan ze dan aan en uit. Ik vind het ideaal. Maar wat een Zweedse auto ook kan, en dat is minder ideaal, is dat de lampen aan blijven met het contact uit. Dan moet je uiteraard wel de lichtschakelaar in de bijbehorende stand zetten. Het nut hiervan is voor mij een raadsel. Parkeerlichten zullen het niet zijn, want de accu was na een uur of vijf leeggetrokken.
Vandaag kwam er hulp in de persoon van mijn schoonvader. Hij bracht een acculader mee ter grote van een aardige koffer. Het stalen ding uit de jaren '70 van Duitse makelij kon zo afkomstig zijn van een U-boot. Voorzien van een paar forse schakelaars en VU-meters bracht hij met een zacht brommend geluid de accu binnen een uur weer op startspanning. Ik moet ook maar eens zo'n ding hebben, toch wel handig. Maar wel wat kleiner natuurlijk.